Nikon D7000 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 27 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon D7000 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

pim22 06-07-2013
Geschreven voor: Nikon D7000 zwart

Er zijn veel reakties over de belichting van de D7000. Ik kom van een D90 (ook een geweldige camera trouwens) en bij die camera stopte ik in fel zonlicht bijna altijd omhoog. Ik wil namelijk dat mijn onderwerp goed belicht is en niet de achtergrond. Ook heb ik een hekel aan invul(flits)
Voor mij is het dus prima dat Nikon dat (exact ook om die reden) nu al voor mij gedaan heeft.
Blijkbaar is het dus ook een kwestie van smaak en werkwijze.
Wat ik echter niet begrijp (als amateur) is dat (zelfs door professionals) wordt geklaagd dat er belichting moet worden aangepast. Daar koop je toch zo'n camera voor?
Zelden volg ik volledig de instellingen die de camera voor mij verzint. Nooit gedaan, bij geen enkele camera.
Nikon moet voor mij regelen dat alles gemakkelijk en snel functioneert en dan bepaal ik zelf verder wel hoe het er uit moet zien.

Prima camera.

fotokrool 16-09-2013

Tja, een goede fotograaf vaart niet blind op zijn apparatuur, daar zijn cursussen/opleidingen voor.. Een professional weet dat dat zo is, degenen die klagen zijn vlgs. mij degenen die zich met de aanschaf van een spiegelreflex bombarderen tot professional (er zijn er duizenden in Nederland!).
Maar zelfs een amateur moet zich verdiepen in fotografie, iedereen denkt dat het zo simpel is, de camera 'doet' wel even alles perfect.
De onderschatting van het vak/de hobby fotografie treffend geïllustreerd door pim22...

jcneijs 08-12-2012
Geschreven voor: Nikon D7000 zwart

Ik ben nu al meer dan een jaar met de camera aan het werk. Ik fotografeer met Nikon al 38 jaar en dat was altijd voor een reden. Mijn ervaringen met Nikon en de toezeggingen die zij niet nakomen maken dat ik deze review schrijf.

Ja, het is een goede camera maar sinds het uitbrengen heeft Nikon hoegenaamd niets meer gedaan om de camera te ondersteunen. De gedane toezegging dat de Selectieve Kleur optie in een nieuwe firmware zou worden meegepakt is eerst een jaar on hold gezet en nu heet het dat het model te oud is. WiFi uitbreidingen voor deze camera komen er ook niet meer. Eigenlijk zegt Nikon koop maar weer een nieuwe camera. Dat hoeft dan dus geen Nikon meer te zijn want het glas dat ze leveren wordt steeds meer middle of the road tot slecht, oude lenzen worden niet meer omgebouwd dus zijn steeds minder bruikbaar, kortom Nikon laat zich steeds minder gelegen liggen aan de serieuze fotograaf. Juist dat systeemdenken van Nikon waarbij jaren later nog functionaliteit werd toegevoegd aan een camera die al jaren op de markt was is hun grootste kracht geweest. Sterker nog, de stroom van modellen die de afgelopen jaren over ons heen worden gestort lopen eigenlijk altijd qua mogelijkheden of innovatie op de concurrenten. Ik hoop dat iemand bij Nikon zich eens achter de oren krapt want ik begin af te haken.

haand069 18-11-2012
Geschreven voor: Nikon D7000 zwart

Na heel lang zoeken en twijfelen tussen een Pentax K-5 en de Sony A77 is de Nikon D7000 terecht de winnaar bij mij.
Wat is dat een uitstekende camera voor dat geld. Mogelijkheden zat en met professionelen optie,s. Wel een goed objectief erbij kopen natuurlijk.
Foto,s zijn uitzonderlijk goed en scherp met mooi contrast.
De body ligt heerlijk in de hand een van de redenen waarom die andere twee al snel afgevallen zijn bij mij.
Absoluut een topper en aanrader voor de semi prof of gevorderder amateur. Instel mogelijkheden zat en heel duidelijke menu structuur.
Na alle expert reviews te hebben gelezen is mijn conclusie dat die allemaal gelijk hebben met de heel hoge score die zij gaven en tevens winnaar van drie internationale prijzen, die krijg je ook niet zomaar. Aanrader zonder twijfel.

peter montulet 24-07-2012

----------update review, 24-7-2012---------
sinds dec 2010 in bezit. daarvoor D200 en D300.
Drie maal bij nikon geweest en de af problematiek wordt niet opgelost. Random fouten bij de AF, niet op te lossen met fine-tuning dus, vooral met de 180mm 2.8 D die natuurlijk wat meer laat zien is het een ramp. De 70-300 VR van nikon werkt matig( scherpte 200-300mm), de 70-300 van tamrom helemaal niet (gecontroleerd met een 2e D7000), nu geld terug gehad. maar eea maakt mij niet blij. De sigma 1.4/50 foute af, de 1.4 50 G nikon ook af problemen, met de 1.8 50G wel goed.

----------1e review, 6-12-2010---------
alleen het filmen gaat moeizaam, statiefwerk.
Met handbediening van focus en zoom.
anders geluid en zeer schokkerige resultaten. (16-85 vr). Mooie scherpstelindic in de zoeker (pijl, balletje pijltje). langzame focus via lifeview

Wim650822 23-04-2012

Update van mijn review van juli 2011:

Na een klein jaar nog steeds zeer tevreden met deze camera. Geen last van de in sommige reviews genoemde problemen met overbelichting. Soms moet je ook eens iets anders proberen dan standje P natuurlijk.
Het enige minpunt dat ik heb kunnen vinden is de wat krappe grip. Als je wat grotere handen hebt kan dat een probleempje zijn. De prestaties maken echter alles weer helemaal goed. Opgelost door aanschaf van een batterygrip!
Er is geen betere camera te vinden ( tot de D800 uitkwam vorige maand, maar dat is wel een andere prijsklasse en bedoeld voor echte fotografen), niet van Nikon en niet van Canon. Deze camera kan met gemak de strijd aan met de Canon 7D.

dre67 11-03-2012
Geschreven voor: Nikon D7000 zwart

Heb deze camera bijna een jaar en vindt de fotokwaliteit bijzonder tegenvallen. Ondanks goede reviews en testresultaten op DXOMark. Op hoge ISO performt hij erg goed, maar buiten absoluut niet. Foto's zijn heel snel overbelicht en het dynamisch bereik ervaar ik als slecht. Natuurlijk kan je d-lighting aan zetten, maar dan vind ik de foto's vlak en contrastarm. Heb je reeds een D70/80/90 dan kan je best overstappen op de D7000, maar heb je nog geen lenzen dan zou ik 'ns kijken bij de concurrenten (Canon, Sony of de Olympus etc ...). Valt me erg tegen. Ben van D40, D60, D90, D300 naar D7000 gegaan en heb de nodige fotografie-cursussen gevolgd, maar kan geen andere conclusie trekken.

Handling, vormgeving vind ik nog steeds ERG goed bij Nikon ...

iserwat 22-10-2011
Geschreven voor: Nikon D7000 zwart

jaren met d90 gefotografeerd D7000 gekocht, weekeind gefotografeerd, en camera teruggebracht geretourneerd, geld terug bij cameranu.
Het overbelichten van zonnige omstandigheden is een drama. Belichtingsruimte bij hogere iso's is niet beter dan bij d90. binnenin kerk met matig licht door de glas in lood ramen is door de automatische belichting niet te pakken,en zo groot waren de belichtingscontrasten echt niet. 39punts of 51punts scherpstelling, belichting etc onzin. Ik blijf gewoon met mijn d90 met spot(1punts)belichting of spotmeter zelf mijn belichting bepalen, en haal alles uit zijn bereik wat moglijk is. (kleurdiepte kan ik natuurlijk niet verbeteren met d90 tov 7000)
zelfs mijn kerkfoto's met kaarslicht en 2.8 11-16 zijn haarscherp en bijna niet dichtgelopen zwarten, met grote dieptescherpte.
Dichtere body is in de natuur prachtig, maar met beleid omgaan met de camera betekent dat de d90 echt niet veel minder is.
lekker wachten tot mijn d90 op is, en dan als het echt niet anders kan pak ik de d7000s wel. of koop lekker een d90 in de eindopruiming voor 300 euro.

groofer 25-11-2011

van pixelmania.com:
De Nikon D7000 beschikt over drie lichtmeetmethoden, te weten matrix-, centrumgewogen- en spotmeting. Tijdens het maken van onze testbeelden viel het ons op dat de matrixmeting de neiging vertoonde om scènes met vol zonlicht of een hoog contrast over te belichten. Navraag bij Nikon leerde dat hiervoor gekozen is om er voor te zorgen dat de doortekening in de donkere partijen goed blijft. Onze ervaring is echter dat in veel gevallen de matrixmeting daarbij net iets teveel doorschiet. Stellen we in dergelijke situaties de camera in op centrumgewogenmeting dan vinden wij het resultaat direct uit de camera veel beter ogen. Het is natuurlijk een kwestie van smaak en voor fotografen die in RAW schieten zal het niet zoveel uitmaken. Desondanks zouden wij (potentiële) bezitters van een D7000 adviseren om in dergelijke gevallen te kiezen voor centrumgewogenmeting.

naturelover 15-11-2011

Hoi iserwat,

Fijn om jouw review te lezen, ik heb ook de D90, en had (!) de neiging om de 7000 aan te schaffen, maar zie de voordelen niet zo, vooral de hogere iso vind ik zéér goed van de D90! Kortom, wel vraag ik je om advies omtrent de aanschaf van de: Nikon 55-300 VR, of de Tamron 70-300 Di VC USD. Graag jou reactie.

jcneijs 29-10-2011

Vreemd, af en toe hoor ik klachten over de D7000 waarbij ik denk is het wel een echte Nikon. Nu ruim een half jaar in gebruik en zowel in zeer zonnige omstandigheden in Zuid-Europa als op festivals met bestaand licht. Gebruikte lenzen, 24-120 (al weer een oudje maar doet het prima), 12-24mm, 10mm fisheye en de 50 mm 1.8.

Vooral op 12 mm en de fisheye is een zeer zonnige lucht vaak lastig maar details blijven. Ik heb hiervoor D70s en D90 gebruikt en kan toch echt de verschillen zien in dit soort extreme lichtomstandigheden en het valt altijd positief uit voor de D7000.

Lucvh2 13-05-2014

1 jaar geleden mijn D90 als reservebody genomen en de aanschaf gedaan van de Nikon D7000. Binnen dik okee maar buiten bij zonlicht is het een ramp! Altijd super tevreden geweest van mijn D90, super toestel voor zijn prijs maar de D7000 scoort regelmatig ondermaats bij buitenopnames. Gedurende dat jaar nooit zoveel corrigeerwerk gehad aan foto's sinds dit toestel in bezit. Ik doe modellenfotografie voor beginners en gevorderden en ik ga niet zeggen dat daar geen goede foto's uit komen maar uit een reeks van 300 zijn er 50 een mramp! Nooit gekend bij m'n D90! Daarom gaat de 7000 de deur uit!

Ruud1504 22-01-2012

Het overbelichten bij zon is een bekend probleem bij de D7000. Zelfs Gordon Laing van cameralabs.com vermeld dit probleem in zijn review en adviseert om bij zonnige omstandigheden of zelfs standaard de belichting met -2 EV te corrigeren. En als er iemand echt veel verstand van camera's heeft, dan is het Gordon Laing toch wel. Betekend dus dat je bij werkelijke overbelichting bijna geen correctie mogelijkheid meer over hebt. Om die reden heb ik van de koop afgezien en de D5100 genomen. Dezelfde beeldkwaliteit, maar zonder dit probleem.

R0806 14-12-2011

Werk al bijna een jaar met de D7000 en deze presteert prima in situaties met een hoge lichtintensiteit. De camera vraagt wat meer denkwerk van jezelf. Daarnaast zijn de 39 punten AF bedoeld voor 3D tracking en kan je ook gewoon 1 punt instellen. Misschien was het wat verstandiger geweest om de camera eerst wat langer te gebruiken en de D7000 te leren begrijpen dan om je review te baseren op een paar dagen.

vanhermanneke 08-10-2011
Geschreven voor: Nikon D7000 zwart

Ik ben net in Costa Rica geweest en heb naast de D7000 de D700 met 24-70mm/2.8 en 70-200mm/2.8. De D7000 heeft me verrast. Ik gebruikte de camera voornamelijk voor vogelfotografie. Samen met de 70-200mm/2.8 en de Nikkor 2x converter is het resultaat zeer goed. Met de DX sensor kom ik zo op een maximale brandpuntsafstand van bijna 600mm. De camera stelt zeer snel scherp en is met de juiste geheugenkaart ook nog goed voor 6 beelden p/s. Wat ook positief opvalt is de beeldkwaliteit. de raw foto's van de D700 moeten altijd nog wat bijgewerkt worden, bij de D7000 is dit veel minder. De kleuren en belichting is vaak al 100% raak. Ik heb de D7000 als tweede camera gekocht maar ondertussen gebruik ik de D7000 voor 60% van mijn opnamen, en dit tot mijn grote tevredenheid.

Canonsucks 03-09-2011
Geschreven voor: Nikon D7000 zwart

Nog even een update voor mijn Nikon D7000. Ik heb de camera nu sinds enkele maanden in bezit en ben hem wat beter gaan leren kennen. Ben er nog steeds super tevreden over. Bediening is prima, menus zijn prima (al heb je die bijna nooit nodig vanwege de knoppen op de body). Auto ISO stand werkt ook prima en doet zijn werk goed gebruik het bijna altijd zelfs in manual mode.

Ik lees soms dat mensen zeggen dat de D7000 overbelichte fotos afgeeft. Nou dit is dus in feite niet zo. De RGB lichtmeter meet de lichtomstandigheden ten op zichte van het focus punt en legt daar het zwaarte punt.
Als het focus punt bijvoorbeeld in de schaduw staat en de lucht is heel fel vanwege de felle zon dan kan de lucht overbelicht lijken inderdaad. Maar dat is helaas een euvel wat in de digitale camera techniek zit wat elke digitale camera in principe heeft (alleen bij canon worden alle foto automatisch 1 stop onderbelicht ook al heb je EV compensatie niet aan staan waardoor je dat overbelichte niet ziet, maar de gehele foto gewoon sowieso te donker en onderbelicht is). Nog steeds Weinig dynamisch bereik of contrast bij digitale cameras maar de D7000 is een van de betere en heeft dat beter geregeld dan de concurrentie. Dit heeft volgens mij ook deels met de lensen te maken, de ene lens kan meer contrast aan dan de andere lens (je ziet dat dan aan de histogram in CaptureNX. Als de histogram volledig gevuld is met grafieken dan is er veel contrast, als er alleen een berg in het midden staat dan is er weinig contrast. Ik heb al gemerkt dat de ene lens het beter doet dan de ander dus overbelichting ligt zeker niet aleen aan de camera naar mijn bescheiden mening, net als kleur echtheid dat scheelt ook van lens tot lens en licht ook niet perse aan de camera.

Waarom denk ik dat de Nikon geen overbelichting geeft?: Omdat als je op een normale dag met bewolking gewoon nooit overbelichte fotos krijgt. En sowieso is het focus punt nooit overbelicht. je kan altijd de Exposure compensation nog gebruiken om de fotos naar jouw smaak goed belicht te krijgen. Ik heb mijne standaard op -0.3EV staan, ik hoor ook wel mensen die -0.7 EV gebruiken je moet maar kijken wat je zelf het prettigste vind werken.

Met een D7000 kan ik maar een nadeel bedenken en dat is dat je ontzettend moet investeren in goede professionele lensen. Ik zou dan ook 2e hands gaan kijken of als je het geld hebt nieuwe lensen kopen.

De lensen die ik nu heb zijn
- Nikkor 12-24mm F4G DX ED voor stads en landschaps fotos super scherpe lens over het hele zoom bereik. 2e hands gekocht voor 525 euro.
- Nikkor 60mm F2.8G Micro. Gebruik is zowel als prime als macro lens. Scherpe lens maakt niet uit of je F2.8 of F10 gebruikt het blijft gewoon scherp deze lens is 400 tot 450 euro nieuw.
- Nikkor 70-300mm F4.5-F5.6G IF ED VR super lens voor dieren fotos en andere telelens toepassingen. Deze lens moet je wel een stop down geven voor optimaal resultaat. F5.6/f6.3 op 70-135mm 135mm tot 200mm F8 en boven de 200mm F11. Dan is hij op zijn scherpst en krijg je meer detail en scherpte te pakken. Op f8 of f11 heb je nog steeds wel goed bokeh. Enige probleem zou kunnen zijn te weinig licht. Maar je kan ook gewoon op F5.6 fotos maken dan is hij nog steeds mooier dan de meeste goedkope instap lensen). Deze lens is 350 euro nieuw, voor het geld echt een wereld lens.

Met een beetje goed zoeken en mooie 2e hands lensen kopen moet je al snel minimaal hetzelfde bedrag uitgeven als dat de camera waard is maar dan heb je ook echt iets waar je jaren lang plezier van heb, ook bij je volgende body.

Dure DX lensen gewoon sowieso 2e hands kopen want mocht je ooit full frame gaan ben je een hoop geld kwijt.

R0806 02-09-2011
Geschreven voor: Nikon D7000 zwart

Momenteel ben ik iets meer dan een half jaar in het bezit van de Nikon D7000. En het is een bijzonder goede camera. Een stevige body en op veel plaatsen afgewerkt met rubber. Duidelijke menu's bevorderen het gebruiksgemak zoals we dat van Nikon gewend zijn. Er zitten voldoende knoppen op voor snel-instellingen. En 2 knoppen (waaronder de Fn-knop) waar je je eigen instellingen in kan zetten. De camera bevat wel een "scene" stand met voorgeprogrammeerde instellingen maar verder is het meer een camera voor de fotograaf die al de basiskennis eigen is. Wat betreft de mogelijkheden zijn die er ruim aanwezig. Bijna alles aan de camera is naar eigen wens in te stellen(zelfs de draairichting van de 2 instelwieltjes)Het autofocussysteem is uitgebreid en bevat voor elke situatie wel een stand.

De kwaliteit is een hoofdstuk apart. Van de foto's is de kwaliteit zeer goed. Nikon presteert hier altijd beter dan de concurrentie. De D7000 heeft een geavanceerde RGB-lichtmeetsensor aan boord van 2016 pixels. Toch heb ik zelf in de 'A-stand' dat de camera de foto overbelicht. Het is gering maar als je de foto's inlaad op je PC dan valt het toch op. De 'M-stand' gebruiken en een stop onderbelichten maakt het wel goed, maar als je vaak de 'A-stand'gebruikt dan kan je er last van krijgen. Ik heb nog niet de nieuwste update dus dit kan al verholpen zijn door Nikon zelf.

Het LCD scherm geeft vooral in de film-modus een donkerder beeld weer dan dat de video er in het echt uitziet. Mijn tip: Belicht de video voor je gevoel te sterk onder.

Kortom: 2 kleine minpuntjes maar die wegen totaal niet op tegen de ijzersterke punten van deze geweldige camera. Als je verder wilt met je camera en zelf de touwtjes in handen wil hebben dan kan ik je zeker aanraden om deze camera te kopen en beter te leren kennen. Want als je de camera hebt zul je je verbazen over de mogelijkheden van de camera en de kwaliteit van je foto's!

Wim650822 26-07-2011
Geschreven voor: Nikon D7000 zwart

Dit is een geweldige camera! Door een ongelukje raakte mijn Canon 40D zwaar beschadigd. Voor mij een reden om op zoekte gaan naar het beste dat er voor mijn budget te vinden was en zo kon ik niet om de D7000 heen. Kostte me wel een investering in nieuw glas maar ik kon het "oude" goed kwijt.
Als je deze camara vasthoud voelt het als een klompje graniet, zo degelijk is hij gebouwd. Wat een verschil met bijvoorbeeld de Canon 60D.
De mogelijkheden gaan erg ver en zijn van professioneel nivo. De fotokwaliteit is beter dan ik ooit heb gezien, ook beter dan een 7D.
De autofocus is van ongekende kwaliteit en ondanks een paar minder punten dan de D300s wel sneller. Wie gebruikt er overigens alle 39?
Veel gelezen over de wat matige videomogelijkheden maar who cares?? Dit is een FOTOcamera! En wel de beste van dit moment.

jcneijs 26-07-2011
Geschreven voor: Nikon D7000 zwart

Gekocht als opvolger van de D90 en daarvoor waren een paar redenen; snellere autofocus, hogere snelheid en betere processor.
Camera is ongelooflijk degelijk; lijkt een beetje op de oude F2s en F4s. Bijkomend voordeel wat ik nog van niemand heb gehoord; hij is een stuk stiller, zit veel logischer in elkaar. Minpuntje;waarom geen selectieve kleur zoals op de D5100 en S9100? Maar na contact met Nikon kan ik iedereen vertellen dat dit meegepakt wordt bij de ontwikkeling van nieuwe firmware die hopelijk ergens de komende maanden beschikbaar komt. Deze firmware update zal een hoop extra functionaliteit gaan bieden die nu al ondersteunt wordt maar er nog niet in zit.

jcneijs 11-08-2013

Weer een update en dit keer weer minder goed nieuws; het blijkt dat het mechanisme dat de spiegel bedient olie kan lekken en dat is dus nu bij mij ook het geval. Ofwel sensor aan de rechterkant vol met vlekjes. Wat ik echt niet vind kunnen is dat dit blijkbaar bij Nikon bekend is maar dat er geen recall heeft plaats gevonden (inmiddels al wereldwijd al meer dan 16000 gevallen gemeld). Nu dus maar via de winkel aan de bel getrokken want dit is bizar. Ik heb een F4 uit 1988 die ook ingezet is in gevechtssituaties (en daar ook wel wat visuele schade aan over heeft gehouden) maar die het nog steeds perfect doet. Helaas is Nikon een beetje zijn quality control kwijt.

zoeff50 14-07-2011
Geschreven voor: Nikon D7000 zwart

D7000 een jaar in bezit, gekocht als vervanger van de D80. D80 doorverkocht.
Als je al langer testverslagen leest in fotobladen weet je dat alle bekende digi kamera's erg goed zijn.
De D7000 zit in de top van zijn segment; semi prof, gevorderde amateur.
Verschillen zoeken tussen de verschillende merken in een bepaald segmant is een vaak geneuzel in de marge en dan gaat het vaak over de (komplexe) bediening.
Nikon blinkt trouwens altijd al uit in beeldkwaliteit met name bij de hogere ISO waarden; lage ruis.
Nikon altijd wat behoudend geweest in de door Canon aangevoerde pixel race; beeldkwaliteit had en heeft nog steeds prioriteit bij Nikon.
D7000 lijkt erg veel op de D80 (en D90), ook kwa bediening. Duidelijkste verbetering is het autofocus hendeltje met centrale knop. AF servo en AF veld kun je hiermee snel en gemakkelijk instellen.
Duidelijkste technische verbetering is de autofocus zelf, trefzekerder en sneller dan de D80.
Nu een erg hoge resolutie 16 MP sensor en dat in het APS-C formaat, zo'n beetje wel het maximum i.v.m. ruis.
Resolutie 10 MP sensor van de D80 vond ik al hoog genoeg.
Nadeel is ook dat de fotobestanden erg groot worden.
Kwaliteit van de foto's is gewoon zeer goed, ruis valt niet waar te nemen in de praktijk.
Opnames bij ISO 3200-6400 ook zeer goed, in de praktijk geen ruis te zien; nog hogere ISO instellingen ook nog goed bruikbaar.
De D7000 is zo'n beetje een halve profi kamera.
Ik kom uit de analoge wereld, heb nog een Nikon F100 en F80.
Digitaal heeft voordelen, de grootste is toch wel de ISO keuze mogelijkheid.
Maar het grootste nadeel van digitaal vind ik, en de D7000 blinkt hierin uit, zijn de te vele mogelijkheden.
Het handboek beslaat 320 pagina's, niet te bevatten; wat een verschil met de F100/ F80.
Ik fotografeer regelmatig, maar je gebruikt lang niet alle mogelijkheden; wie trouwens wel?
Op zich is de menustructuur wel goed, alle instellingen zijn goed te vinden. Maar je bent meer aan 'computeren' dan aan het echte fotograferen.
Het oude 'analaloge' werken blijft toch de basis van fotografie, de vele digitale instellingen heb je niet echt nodig.
Als je niet dagelijks fotografeert, heb je handboek steeds weer nodig om te weten wat bepaalde instellingen kunnen doen.
Minder is vaak beter; b.v. Apple is hier een voorbeeld in. Alleen belangrijke mogelijkheden, maar vaak wel uitgebreider.
Al met al is de D7000 een echte aanrader, maar niet voor de beginnende fotograaf.

PJH1973 12-07-2011
Geschreven voor: Nikon D7000 zwart

Overstap gemaakt van de D50 naar de D7000. Snelle en stille sluiter. Komt heel solide over.
Fantastische camera. Heb hem gekocht met het Nikkor objectief 16-85mm met VR en een Nikkor 35mm f1.8.
Zowel gebruikt voor een huwelijk als op een korte reis met veel natuur. Prcahtige foto's, mede door de goede lenzen. In een donker bos zelfs handmatig met 1/5e scherpe foto's en mooie kleuren. Net zo gemakkelijk in gebruik als de D50 maar heldere scherpere foto's.
Het filmen gaat heel makkelijk.
Enige puntje was het zoeken naar het gebruik van de scherpstelvelden. En af en toe handmatig scherpstellen werkt ook goed.

gejephoto 07-07-2011
Geschreven voor: Nikon D7000 zwart

Heb deze body gekocht als backup naast mijn D700 (prof sportfotografie)...er werd eerder gesteld dat de kwaliteit bijna gelijk is als de D700.....dit moet ik ontkrachten....het is een mooie camera, maar komt bij lange na niet in de buurt van de D700.
Wat wel prettig is de sluiter..die is zeer stil vergeleken bij de D700...en nu weer het voordeel van de Cropfactor
Filmen moet je niet al te veel van voorstellen....verder voor mij een leuke camera ernaast.

dre67 06-07-2011
Geschreven voor: Nikon D7000 zwart

Heb deze camera voor een paar maanden en ben eigenlijk ontevreden over de kwaliteit van de foto's. En dan eigenlijk alleen v.w.b. de foto's buiten. Alle foto's buiten heb ik allemaal moeten corrigeren (EXPOSURE compensation) met 0,7 of 1.0.
Dit valt me echt heel erg tegen van deze camera.
Op de eenvoudigste foto's worden jassen (witte) shirtjes compleet uitgebeten (+255). Heb al heel wat camera's gehad van Nikon (D60, D80, D90, D300), maar zo erg als bij deze camera heb ik het nog niet eerder ervaren.
Als je die Exposure compensation toepast zijn de foto's prima en soms te donker en zeker als je in RAW schiet prima naderhand aan te passen, maar dat wil je natuurlijk niet. Je wilt gewoon dat de foto zoveel mogelijk klaar is. Echt balen.

Binnen fotograferen (vergeet dan niet je exposure correction aan te passen (zucht)) is echter super. Ook op hoge ISO waarden krijg je prachtige resultaten.

Al met al toch een 8 voor de kwaliteit van de foto's. Dit omdat de gevorderde hobby fotograaf (doelgroep) toch wel altijd checkt of de foto goed (blinking / histogram) en evt. de exposure correction kan toepassen. En als maar enigszins de zon schijnt, meteen al begint met -0,7 EV. Echt balen dit .. maar goed ...
Inmiddels ook al het e.e.a. gelezen op het internet. Ik hoop dat Nikon met een software update komt waarmee dit probleem is verholpen.

Handling, gebruiksgemak en vormgeving is als vanouds ... Super wat mij betreft ...

dioptrie 19-04-2012

Beste dre67,

Of uw camera `erger` overbelicht dan een ander exemplaar is lastig hiervandaan te beoordelen. De D7000 gebruikt andere routines voor de matrix-belichting dan dat gebruikelijk was voor Nikon. Meer nadruk op wat de camera denkt wat het onderwerp is. Het veronderstelde onderwerp is dan ook beter uitgelicht dan in het verleden maar dat kan en heeft vaak, in zonnige omstandigheden gevolgen, voor de achtergrond.

Andere belichtingsmethoden als centrumgericht gedragen zich minder eigenwijs.

Dergelijk eigenwijs gedrag, zelfs het soort objectief beïnvloed de belichtingsmeting, zal u ook bij andere merken aantreffen. Dit zal alleen maar erger worden omdat meer en meer beslissingen niet meer door de fotograaf zelf genomen (willen) worden. Voorlopig toppunt de Sony A57 die zich gaat bemoeien met de compositie van de foto. Toegegeven het moet aangezet worden. Alleen ook (vol-)automatische belichtingsmeting was ooit ook een (verguisde) nieuwigheid.

HenkH66 08-06-2012

De D7000 is natuurlijk een camera voor de gevorderde foto graaf en niet voor een amateur die hem alleen op de auitomatische stand gebruikt. Dus het achteraf in een bewerkingsprogramma nog wat finetunen van de foto's is dan een gebruikelijke workflow. Bij op het midden op de dag in de volle zon fotograferen schiet het dynamisch bereik van elke camera te kort. En als je problemen hebt met het fotograferen van mensen in witte jassen dan dan moet je je eens wat meer in hoe belichtingsmeting van je camera werkt verdiepen.

dogo1961 09-05-2012

Deze conclusie is inderdaad ook getrokken in deze test http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000
Erg jammer, had hem bijna gekocht als vervanging voor een D90 maar twijfel nu sterk. Dit mag niet

jcneijs 12-03-2012

Ik werk ook al een jaar met deze camera (en sommige van mijn collega's ook) en herken niets van je klachten. Belangrijker, hoe kom je tot zo'n hoge waardering als je hem zo slecht vindt qua kwaliteit.

Mijn advies zou zijn (maar na een jaar heeft dat weinig zin) om de camera retour te zenden. Maar als het een officiële is dan zal Nikon NL echt wel even willen checken wat er aan de hand is. Dus neem even contact met ze op en leg uit waar je tegenaan loopt. Want dat jouw camera zo afwijkt lijkt mij te duiden op of een defect of je hebt een nepperd te pakken.
Laat even weten hoe Nikon met je klacht omgaat.

Lucvh2 13-05-2014

Helemaal eens met wat dre67 schrijft!

raytje73 21-06-2011
Geschreven voor: Nikon D7000 zwart

Ik heb 1,5 jaar vrij intensief met de prachtige D90 geschoten. Ben overgestapt omdat de AF (cam-1000) voor mij helaas te traag was. Deze had de D80 ook al. Na lang twijfelen en googlen de D7000 aangeschaft. Heb nog getwijfeld over een D300S vanwege de AF die misschien niet eens sneller is. Die vond ik net iets te veel geld, ca. 250 extra. Daarbij is het dynamisch bereik en ISO prestatie van de D7000 simpelweg beter dan die van de D300S. Speculaties en geneuzel over de klasse waarin beide body’s horen. Tussen de D90 en D300S of gelijk aan de D300S – high end serious consumer – wel of geen semi pro, maakten mij ook niet veel wijzer. Wat ik wel weet is dat de camera idioot strakke platen maakt in hoge ISO, bloedsnel reageert en last but not least: alle vogels in vlucht goed volgt locked zonder hunting problemen die “ik” met de CAM-1000 ondervond.

jan41 13-06-2011
Geschreven voor: Nikon D7000 zwart

Ben in oktober 2010 begonnen met de Nikon D3100. Eerst bewust een instapper om te kijken of ik het leuk genoeg zou vinden. Na de aanschaf begonnen met een cursus en een vervolgcursus. Dit allemaal doorlopen en begon toch wel aardige mogelijkheden te missen op de D3100 en ik werd steeds enthousiaster en heb de D3100 recent ingeruild tegen de D7000. En daarbij ook de eerste Sigma lens tegen betere objectieven omdat de camera redelijke high objectieven vraagt. Kortom inmiddels een compleet nieuwe set.
Ik heb ook alle reacties gelezen bij Nikon Club Nederland en hierop mijn eigen afweging gemaakt en toch de stap genomen naar de D7000. Wel geen moment spijt en alle geschetste "problemen" met de autofocus daarvan heb ik niets ervaren. Kortom een bewuste en zeer geslaagde overstap.
Deze D7000 kan zoveel meer dan de D3100, gewoon een geweldige camera.
Let wel de D3100 was niet slecht en zal zeker een groot aantal liefhebbers hebben maar wanneer je meer wil dan is de overstap naar een D7000 een goede. De D90 heb ik niet meer in overweging genomen en de D300s daar heb ik nog even over getwijfeld maar uiteindelijk voor de D7000 gekozen.
Kortom een zeer tevreden D7000 gebruiker.

canonsucks 16-05-2011

Kwaliteit:
Ik heb deze camera enkele dagen in bezit. Kwaliteit van de fotos hangt mede af van je lens uiteraard. Maar ik ben heel tevreden met de fotos die ik tot nu toe heb gemaakt. Ik moet erbij zeggen dat ik dan wel in ViewNX2 de camera instellingen achteraf heb gecorrigeerd (geen photoshop nodig gehad).

Instellingen:
Contrast en auto-white balance zijn op de camera redelijk goed als je gewoon het standaard RAW kleurenprofiel gebruikt. Sharpness moet ik echt op +9 zetten anders worden de fotos te soft, maar al dit soort zaken zijn allemaal achteraf in het ViewNX2 programma op de computer te corrigeren (dat programma wordt erbij geleverd). Dus als je alles default laat staan en allen de sharpnes wat aanpast dan heb je al echt heel mooie fotos zonder nabewerking.

Dus als je eenmaal de optimale settings hebt gevonden betreft sharpness, RAW-kleurprofiel en dergelijken dan komen er echt puike plaatjes uit. maar je kan het ook op de standaard settings laten staan en met ViewNX2 de optimale settings achteraf corrigeren. Ik heb al een aantal heel stoere fotos ermee gemaakt. verder niet bewerkt met fotoshop of wat dan ook. gewoon alleen camera settings gecorrigeerd (of je nou vooraf of achteraf de settings instelt dat maakt ook niet uit, resultaat is hetzelfde). Mijn advies is analyseer je fotos in ViewNX2 en pas dan de settings aan in je camera zodat je in het vervolg minder hoeft te corrigeren.

Bedieningsgemak:
Verder vind ik het bedienings gemak van deze camera gewoon geweldig. Voor mij ligt hij precies goed in de hand. Ik vind ook alle hardware knoppen aan de buitenkant geweldig. ISO, sluitertijden, F-waardes alles stel je zo in met een zwiep aan een scrolwieltje.

Er zit een mooi plastic transparant beschermhoesje op het LCD display wat ik er gewoon op laat zitten.

Viewfinder is 100% en alle informatie in die je ziet in de viewfinder is ook allemaal nuttig. Over/underexposure indicator, ISO informatie, sluitertijd info, Autofocus indicator (te dichtbij/te ver weg/ goed gefocust). Je kan een Grid aan zetten als hulpmiddel als je van de "rule of thirds gebruik wil maken". Liveview zit er ook op maar heb ik eigenlijk niet nodig gehad. Er zit een heel goed LCD scherm op wat echt heel duidelijk de fotos laat zien. Ik denk dat ik het op de camera beter zie als op mijn laptop.... inzoomen in de foto gaat ook heel handig.

Auto-ISO.
Ik vind de Automatische ISO stand in de Aperture mode ook wel handig. Je kan een ISO "plafond" instellen en een sluitertijd "plafond". De camera bepaald dan zelf de optimale condities.

Je kan bijvoorbeeld zeggen dat je maximaal 800 ISO wil, en 1/100 als langzaamste sluitertijd. Dat is dus het maximale wat dan kan maar als de licht omstandigheden goed genoeg zijn dan doet de camera ook rustig 1/400 op ISO 200. Ik bemoei me dan enkel met de aperture en het scherpstellen. Je kan ook handmatige mode kiezen dat werkt ook prettig gewoon met 2 scrollwieltjes de aperture en de sluitertijden instellen. Ik geloof dat je dan ook een auto iso kan gebruiken maar het kan ook handmatig natuurlijk.

Ik zou zeggen dat door het handige auto ISO systeem de camera zowel zeer geschikt is voor beginners als voor gevorderden. De hardware knoppen zorgen er voor dat je nauwelijks in de menus hoeft te duiken wat ik dus echt een verademing vind.

Autofocus:
De camera heeft een 39 punts auto focus systeem. Maar dit is ook in te stellen als 11 punts auto focus. Verder zijn er diverse manieren om de autofocus te configureren, zelf single point auto focus (daar zet ik hem zelf meestal op). Het auto focus punt is ook handig te verplaatsen met het navigatie wieltje, dus de focus hoeft niet in het midden te liggen. Kortom een autofocus systeem waar je ale kanten mee op kan. Het verdient wel even de aandacht om goed de handleiding te lezen over de autofocus anders doet de camera misschien niet wat jij wil wat hij doet (maar dat ligt meestal aan de personen die de handleiding niet hebben gelezen en is geen fout van de camera).

Voor wie is deze camera geschikt?

Iedereen die een handleiding kan lezen en zin heeft om zich enigzins te verdiepen in de raw Kleurenprofielen, white balance correcties, sharpness & contrast settings.

Maar dat moet je met elke DSLR dus dat is echt geen argument om de D7000 niet te kopen.

Ik kom zelf van een Canon G9 compact camera en deze Nikon is gewoon veel makelijker in de bediening (dankzij de knoppen op de body).

Dit zijn een paar fotos gemaakt door mij met een nikkor 70-300mm lens. Misschien dat ik me nog wat beter moet verdiepen in het ViewNX2 programma om het nog mooier te krijgen maar hier het resultaat van een foto-noob met zijn eerste DSLR. Als ik dit al kan dan kan iemand anders het misschien nog mooier.

remy2011 29-04-2011
Geschreven voor: Nikon D7000 zwart

Top camera die ik nu een week heb, ik ben nog geen nadelige elementen tegen gekomen, wel getwijfeld tussen en prof de D300s en deze D7000,
Maar na de recenties op het forum van Nikon Club Nederland voor deze gekozen, ik denk de beste keuze

braasem10 10-04-2011
Geschreven voor: Nikon D7000 zwart

Nu een half jaar aan het spelen met het nieuwste nikon speeltje en ik moet zeggen, puike camera.
Dit is mijn 4e nikon dslr en tot nu toe de beste(hiervoor:d40x, d90, d300s)
Ik heb reviews gelezen op het net over front en backfocus problemen maar heb hier zelf geen last van gehad. Foto's zijn gewoon haarscherp op de punten waar ik dat ook bedoeld had.

Dit is tot nu toe de betere camera die ik in mijn bezit heb gehad. De d7000 overtreft mijn verwachtingen in ieder geval, zeker in verhouding tot de d300s wat ik niet had verwacht.
De d7000 overtreft de d300s met gemak op hogere iso waarden. Waar de d300s ruis begint te vertonen blijft de d7000 ruisvrij.
Maar ook in kleurtoon en scherpte is de d7000 een stuk sterker(mits er een goed objectief op is bevestigd uiteraard).
Om nog maar op te houden over de mogelijkheden op en met dit apparaat.

Kortom ik ben er zeer tevreden mee en kan iedereen deze camera aanraden, zowel beginners als gevorderden.

j. van tellingen 01-04-2011
Geschreven voor: Nikon D7000 zwart

Ik heb deze camera nu ruim een maand en stelt me zeker niet teleur. In combinatie met de nikon 18/200 VR II lens gekocht en ondanks het gewicht bevalt me dit zeer goed. Ik moet er wel bij zeggen dat ik overgestapt ben van een compact camera dus waarschijnlijk had ik een d5000 of d90 hetzelfde beoordeeld.Kwaliteit foto een 9
anders zou nikon geen reden meer hebben om nieuwe camera's te ontwikkelen.

keijzertje 21-03-2011
Geschreven voor: Nikon D7000 zwart

Deze camera gebruik ik als back-up voor mijn D700. Met de combinatie full-frame en DX formaat heb ik een groter bereik met mijn lenzen. Ik gebruik de DX vooral op mijn zoomlenzen en dat gaat uitstekend. De 85mm 1,4D op de D7000 is prachtig. De camera lijkt qua ergonomie een klein broertje van de D700. Sterke magnesium body. Maar met nog meer instelmogelijkheden. Twee usermenu knoppen waar ik al mijn instellingen op kwijt kan. En fantastische foto's. Niets gemerkt van gebrek aan scherpte. Zeer goed bij weinig licht. Hoge ISO waarden zijn geen probleem. Ik zie eigenlijk geen kwaliteitsverschil met de D700. Aanrader!

uswhite 19-03-2011
Geschreven voor: Nikon D7000 zwart

Ik heb een update gedaan van de Nikon D90 naar de Nikon D7000. Eerst veel informatie ingewonnen op internet met het lezen van beoordelingen en reviews. De camera wordt overal de lucht in geprezen.

Toch nog sceptisch tegenover deze camera i.v.m. enkele klachten in reviews over back en frontfocus, niet scherp, ect. Mijn camera is recent heb ook geen update hoeven te doen naar de nieuwste firmware versie. Of bij de eerste zendingen van deze camera een partij is geweest waar werkelijk iets mankeerde aan de justering van de sensor ik weet het niet. Als een product zoveel lovende beoordelingen krijgt kan het niet slecht zijn. Er kan altijd wel eens een rotte appel tussen zitten maar dit geld dan mijn inziens niet voor de hele partij. Mijn ervaring is positief. Ik heb zowel met de Tamron 17-50 mm als met de Nikon 70-300 mm VR foto's gemaakt en ben heel tevreden over de scherpte en het focussen. Een perfecte camera in alle opzichten.

Mijn beoordeling heb ik kunnen maken door als vergelijking de D90 te gebruiken en die was perfect. De D7000 is nog beter.

R0806 25-02-2011
Geschreven voor: Nikon D7000 zwart

Sinds een paar weken ben ik in het bezit van de Nikon D7000 en mijn eerste reactie is bijzonder positief. Van een D60 naar een D7000 is een grote stap en het verschil is merkbaar. Met name bij de instellingen heb je veel meer de mogelijkheid om zelf alles in te stellen naar eigen wens. Het AF systeem werkt snel en goed. Ook de buffer van 10 foto's in Raw-formaat en de snelle burstrate van 6 fps is ideaal. Als je een camera met meer instellingen, maar toch ook met voorgeprogrammeerde standen wilt kopen dan is dit een aanrader.